onsdag 25 januari 2012

Lek


Eller allvar?

Första delen, snarast en kul blandning.

Mitt i allt kaos (mer andras än mitt, men ert kaos är mitt!) gör jag plötsligt något jag längtar länge efter. Inte mycket jobb, men det kräver lite planering och mycket beslutsfattande. Fast idag genade jag.

För första gången i "nya" tvättmaskinen: Färgning av kläder och handdukar. Exakt resultat kan man aldrig veta, men bra brukar det bli. Peppar, peppar.

Men genande menar jag att jag bara tog en färg rakt av. En röd, men ej knallröd. Lite färg och mycket tyg, så det ej ska bli så skarpt. Och några textiler har färg förut, som kommer att mildra den nya färgen. På senare år har jag annars ofta lekt med att blanda färger. Det blir extra spännande då att öppna maskinen. Fast jag brukar kunna gissa relativt bra.

Start klockan 10 och det är själva den att programmet ska ta så lång tid, för jag är så nyfiken! Kanske kommer någon bild sen.

*

Allvar.

Ute är det kallt, fast det börjar gå till sig lite nu. I morse -23, nu ungefär -18. Värst för min käre H som är ute på ett ärende och får ha bilen stående i kylan ungefär en timme. Han har stora problem med hand, arm och även ben när det blir för kallt. Han blir så stel.

Glad är jag i alla fall att kuratorn ringde och bjöd in honom just nu. Hoppas hon lyckas dra ur honom allt elände. Han planerade att hålla inne det värsta, sa han. Fast det kan vara bara för att retas med mig. Och kuratorn har hittills varit skicklig så jag tror det ordnar sig.

Hon får nog veta att det är begravning för en närstående om en dryg vecka. Och kanske att en annan närstående verkar ha tappat greppet om verkligheten riktigt, på grund av detta och att H måste hjälpa till där med. Fast han knappt orkar med sitt eget. Bland annat arbetslösheten, som är tänkt att bli kortvarig men det beror ju på en viss handläggare på AF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar