lördag 13 augusti 2011

En ganska normal träff


Jag och H valde alltså att träffas på fredag denna gång. Han kom direkt från jobbet, vid tolvtiden. Det var mitt förslag för att han skulle spara bensinpengar. Jobba fick han alltså inte göra, utan det handlar om social träning, men såklart jobbar han. Det berättade han också för sin handläggare på Försäkringskassan när de pratade i går. Hon blev inte arg utan verkade positivt inställd till hans arbetslust. Och jag ska vara försiktig med att ropa hej, men jag får en känsla av att det kan komma att fungera, som jag har tänkt ungefär. Men han måste först bli uppsagd från jobbet för att kunna bli återanställd med vad det nu heter. En specialanställning för folk som har vissa problem.

Sen gäller det förstås också att de ansvariga på företaget går med på det. Men han kan faktiskt jobba ganska mycket. Hans arbetskamrater är fantastiska och plockar fram ordrar som han kan hantera. Det finns tunga saker som han inte har en chans att jobba med, men han har haft fullt upp den här veckan, det vill säga de sex timmar han har varit på sin arbetsplats.

I alla fall, när han var här i går kändes allt så normalt, precis som det var förr i tiden, när han slank in på en vardagsträff efter jobbet. Han kom i bil och hade därmed friheten att åka hem när han hade lust eller när vi var trötta på varann.
Det kändes inte alls som att jag var speciellt trött på honom; jag hade inte någon lust att kliva upp efter vår lilla tupplur. Ville bara ligga kvar och fortsätta mysa och kramas och småprata.

Det har ändå gått helt fantastiskt bra den här tiden med färdtjänst. Jag har säkert sagt varje gång "kan du inte ringa och ändra tiden så vi får ligga här och mysa en timme till" men det har fungerat. Något han säkert kommer att sakna är alla trevliga samtal med förarna. Det är ensamt att köra bil. Men det har väldigt många fördelar. Nu kommer han att kunna hjälpa mig lite mer till och med. Vinter är inte speciellt roligt. Jag kan ju inte ens köra bort mina sopor, suck.

Men just nu är det en underbar tid!

Jag har säkert lagt ut något nyponkort förut för jag tycker de är så vackra, men det är i alla fall inte samma nypon. (Japp, 9 september 2010, tre nypon ;-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar