måndag 9 augusti 2010

Som om det inte räckte

Min 4 månader gamla (Gamla? Nya skulle jag påstå) tvättmaskin med 5 års garanti är kaputt. Det blev den i morse under en 60-tvätt och jag har ännu (19.23) inte orkat skölja och hänga alla handdukar och framför allt inte lakanet. Även om jag lyckas hänga allt innan dagens slut kommer det att ta en vecka att få det torrt. 100% luftfuktighet och halvblöta kläder. Chans att få det fräscht? Knappast. Jag vill strypa någon men vet inte vem. Dumskallen som köpte maskinen kanske?

Maskinen bara tvärdog under sköljningen och det började lukta bränt. Tror du jag, med mitt lugn och min tillit mådde bra den närmaste stunden? Då tror du fel! Jag kunde ha fått en hjärtattack på kuppen. Sånt ska man inte skämta om men så skämtar jag inte heller.

Skrället (eller ska jag kanske bara säga måndagsexemplaret?) heter Bauknecht och har ett sjätte sinne, enligt tjejen på servicefirman. Henne pratade jag med redan för flera veckor sedan då det hände konstiga saker med min tvätt. Plötsligt kändes den inte ren utan luktade skunk. Jag förstod att något var fel också av att programmet som tidigare tagit 2,5 tr plötsligt bara tog 1,5 timme som mest.

Jag skulle dock aldrig ha kunnat bevisa att något var fel, eftersom den smarta maskinen själv bestämmer när tvätten är välsköljd. Är han nöjd med två sköljningar så är det bara att acceptera. Acceptera? Nej, sällan. Jag skulle kunna kasta ut den här maskinen och köpa en ny, ointelligent, om det bara fanns någon sådan toppmatad. Det sägs att alla maskiner är samma skit numera. Typ.

Men min Bauknecht har 5 års garanti. Det var i princip enda anledningen till att jag köpte just denna.

Tjejen på servicefirman är i alla fall jättetrevlig. Så allt är inte mörker när det gäller detta ärende, bara ca 98%. Kommer det en trevlig servicekille imorgon kan det bli 97%. Fast när mina 5 kg tvätt (som är hängd nu i alla fall) ruttnar, går det upp till 100% igen och lite till. Och jag kommer aldrig mer att vara lugn med en Bauknecht på i badrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar