torsdag 10 juni 2010

Rättelser och nyheter

Som så ofta – trots att jag nu inte skriver ofta - skriver jag först och kollar fakta sen. Min stil är då inte att rätta i det felande inlägget utan skriva in rättelsen efteråt. Kanske förvirrande för eventuella läsare, men det visar lite på min förvirrade värld, så jag kör vidare så.

Sanningen om H:s sjukhusvistelse är att han hamnade i skamvrån på ett fyrabäddsrum. Det är alltså en person för mycket på rummet och hans extraplats, som kanske används ofta, har fått namnet ”skamvrån”. Sen fick jag veta att det även ligger en person i dagrummet . Kanske finns patienter på fler provisoriska platser också, som H inte upptäckt än.

Hur trevligt är det att, kanske som svårt sjuk/skadad ligga i ett dagrum, där folk till exempel vill titta på TV? Och hur praktiskt är det att ligga inklämd i en vrå när man till exempel ska upp på toaletten ibland på natten, är extra vinglig på grund av stark medicin och går med rullator?

När det gäller medicinen har jag nu fått veta att man ger en kur med Taradolsprutor i kombination med paracetamolpiller. Skillnaden mot medicinen han fått förut är att detta även är inflammationsdämpande. Sista sprutan i kuren får han idag, torsdag.

Nyss fick jag veta att han träffat en läkare idag och att det kommer att bli röntgen sen, men läkaren visste inte när. Eftersom det låg en döv person i rummet och en syster försökte prata med den personen, var vi tvungna att avbryta samtalet så länge. Mobil med headset tar in omgivningsljud mycket bra! Och jag är också halvdöv, förutom att jag har en ms-hjärna som inte kan sortera bort onödig information.

För övrigt lyser solen men luften är sval, så jag kan leva vettigt ett tag till, fast det är sommar. Jag fryser, så länge jag sitter stilla, för sovrumsfönstret står öppet.

Leva vettigt förresten? Är det vettigt att inte kunna träffa sin älskade då och då? På söndag blir det tre veckor sen sist, men då och då kanske kan betyda en gång i månaden? En gång i kvartalet? Ja, kanske om man bor i olika länder, men inte om man bor 13 minuter från varann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar