måndag 11 oktober 2010

Konsten att fatta beslut

Eller hur man gör för att ringa telefonsamtal i rätt sekund.*

Förmiddagen tillbringade jag i beslutsångest: Boka resa till sjukhuset eller boka av tiden?

In i det sista velade jag. Hade kallelsen framför mig, där det stod deras telefontider. Lunch 11.45, så innan dess skulle jag ringa. Så när ringer man då när man har beslutsångest? 11.40. Och de hade redan smitit på lunch. I och med det stod saken helt klar för mig: Jag skulle inte boka av tiden, vilket jag alltså hade tänkt, utan boka sjukresa!

En del ångest återstod ändå eftersom min H nyligen har råkat ut för en mycket oförskämd och elak valp på bokningen. Men jag ringde än en gång i rätt ögonblick och det var en lugn och trevlig tjej som svarade. Jag fick jättebra upplysningar om allt jag undrade över.

Jag vet sedan tidigare att beslutsångest tar enormt mycket energi. När detta var fixat var jag fri en stund. Jag åkte ut med sopor och handlade, åt och sov middag, men sen började nästa beslut pocka på ordentligt. Jag hade nog redan beslutat mig för att träna med en skräckbuss för att vara säker. Åtminstone nästan beslutat. Men sen gällde det att ringa om det, före 22.00. Gruvsamt om jag skulle få tag på någon som inte kände till mitt problem. (Eller bokarnas och chaufförernas problem, den surriga och hispiga tanten i rullstol...).

Men än en gång ringde jag i rätt ögonblick. Tjejen som tipsat mig om att boka för ett träningspass i lugn och ro svarade. Och den lugne, snälle chaffisen som blivit utsatt för först en strulig tur med mig, sedan en resa jag vägrade följa med på, jobbar den tiden. Det är inte säkert det blir han som kommer, men chansen är rätt stor. Det vore skönt att åtminstone slippa plåga någon ny stackare, som inte alls vet om mina egenheter. Fast de måste ju lära sig, när de nu envisas med att köra såna här fina och miljövänliga, men delvis omänskliga bussar.

* Ja, hur?

Lyssna på magkänslan!

Så skämtar en tant som åter varit så hispig att hon knappt vetat vad hon heter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar