lördag 29 januari 2011

Sköldkörteln

Vad gör jag? Jo, nu slänger jag ut mina sköldkörtelvärden här, så det finns bevis, den dagen jag får sköldkörtelkoma! Läkare! Hur kan dom få kallas så? Snäll och trevlig är han, den senaste, men han vet inget om sköldkörtlar. Men vilken läkare vet det? Inte många! Det är ju framför allt en kvinnosjukdom!

Visst tog det några år innan jag själv ens började fatta, trots intensiva studier på Internet och diskussioner på en mailinglista. Och läsning av Sköldkörtelboken.

Det är väldigt avancerat, tycker jag. Men jag har heller aldrig tänkt bli läkare, inte ens sjuksköterska, inte ens undersköterska. Däremot kurator, vad nu det har med saken att göra. Jo, möjligen att sjuka som söker hjälp, inte minst sköldkörtelsjuka, kan behöva stöd av någon. Och socionom blev jag på gamla dar. Men jag hamnade på andra sidan. Jobbar inte som kurator alltså utan behöver kurator.

Åter till sköldkörteln. När jag kollade dessa värden första gången, hade det inget med misstankar att göra, vad jag minns, utan bara tanken att allt kanske inte är MS utan jag kan även råka ha någon sjukdom som det går göra något åt. 2006 kunde man fortfarande få ta prover utan att först bevisa att man var döende. Tack för den generositeten! Sen fick jag förstås ett brev med ”alla proverna är bra” ungefär och nöjde mig med det ett tag, innan jag begärde ut provsvaren och började forska. Jag kunde i alla fall inte se att något var fel direkt, bara att vissa värden låg på gränsen.

Historien är längre än så, men nu lägger jag ut värdena. Förklaring finns - tills vidare - på Internet. Jag återkommer med relevanta länkar.

2006-04-13 2006
TSH 3,8
fT4 23

2009-11-
TSH 3,1 (ref 0,3 - 4,5)
fT4 22 (ref 11-22)

2010-09-17
TSH 3,4
fT4 24

Och detta i kombination med tydliga tecken på hypotyreos: myxödem (vilket tidigare tydligen betydde hypotyreos), yttre delen av ögonbrynen tunnats ut (nämns i FASS), fått extremt torr hud och torrt hår de senaste 3-4 åren. Med mera.

Men ok då, jag har inte hunnit nämna symptomen så mycket till min nye läkare, men det är på gång. Jag bad sist om att få kolla T3 och hm, TPO-AK tror jag det heter, men det fick jag inte. Sen har jag skrivit ett brev i annat ärende och nämnde bara hastigt detta ("Jag måste även få fortsätta utreda mina sköldkörtelproblem (se särskilt papper som kanske kommer senare; jag har högt TSH och högt fT4, samt symptom på hypotyreos, inte hyper-) och då handlar det först och främst om mer provtagning...)

Och han hann skicka ett brevsvar innan jag hann skriva klart och skicka brevet:

”...ligger ju T4-värdet i överkant men TSH-värdet ligger normalt. Det har sett ut såhär under flera år och jag uppfattar inte att det föreligger vare sig överfunktion eller underfunktion i sköldkörteln.”

Helt rätt, på sitt sätt, med våra referensvärden. Men kombinationen!

Men ok, jag ger honom en chans till. Men jag tror inte jag har sådan osannolik tur att han är en sån som bryr sig mer om symptom än (konstig kombination av) provsvar.
Att det är en konstig kombination kan jag även själv se nu när jag läser på Internet, men framför allt har jag fått hjälp av t ex författarinnan till sköldkörtelboken och ska be att få kopiera lite ur hennes mailsvar till mig. Men det finns många kloka, härliga människor på mailinglistan jag är med i, som hjälper mig fatta. Många har gått – och går – igenom helveten för att läkarna kan så lite.

Nu senast en tjej som gått i 9 år med taskiga värden och dåligt mående, men inte fått hjälp förrän nu nyligen! Hon har lämnat in anmälan till Socialstyrelsen och patientnämnden! Passa er, läkare!

Och en kär kompis med sköldkörtelproblem tog livet av sig för drygt ett år sedan. Jag är helt övertygad om att de problemen var en bidragande orsak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar