fredag 30 september 2011

Tillfällig glädjetår


H berättade om mötet med läkaren - det var då min tillfälliga glädjetår trillade. Vilken mysig och klok man! Något tyskt eller danskt, inte purung, kunnig men dessutom skämtade han om sig själv. Åååååh, vill ha!

Och så kom den då, påminnelsen om att han är stafettläkare. Han sade till och med till H att "ja, då kommer du inte att få träffa mig mer".

Snyft!

Nu kommer han i alla fall att få kolla B12 framöver, eftersom han frågade själv. Efter mitt tjat... Såna "bagateller" tänkte dom inte på dom på Rehab. Och då kan hans tarms dåliga B12-hantering faktiskt vara en bidragande orsak till stroken. Hm, jag skulle nästan tro att den här kloke läkaren vet vad homocystein är också...

Fick veta idag att i FASS står:

"Om vitamin B12 ligger mellan 100-300 pmol/l kan det vara såväl brist som ett normalt värde vilket innebär att man måste komplettera med homocystein och helst också metylmalonsyra (båda förhöjda) för att säkerställa att det handlar om en brist av B12."

H:s värde i samband med stroken (14/3), när dom så småningom (24/3) - efter mitt tips - kollade, var 108! Hundraåtta! Och det sa bara läkarskrället var "lite lågt"! Fy f...... Dom leker med våra liv! Fast han fick sprutor i alla fall. Men sen har ingen kollat värdet!

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Själv hade jag tänkt ringa och beställa tid hos privat läkare idag men när kroppen och knoppen orkar mindre än vanligt - ty så är läget - minskar chansen att jag tar ett sånt steg. Fast jag ringde i alla fall mammografin. Kom på att jag skulle beställa tid själv eftersom jag inte kunde ta tiden jag fick i vintras. Har nu tid bokad men det är synnerligen osäkert om jag kan sitta i rullstolen, vilket en madame lovade mig sist. Idag var det ingen madame utan en kille och det var ju lite fånigt att jag kom av mig när han svarade men vi skrattade båda gott när jag sa att jag inte hade väntat mig en kille. Fördomsfull, javisst! Vem vet egentligen mer om våra tuttar än killarna? :-)

Det är tre år sen jag kollade och jag har i princip alla odds mor mig. Till exempel en mor som dog i (följderna av) bröstcancer, har ej fött barn, tidig mens etc. Och som rullstolsburen kanske jag är utesluten från den kontrollen med. På gott eller ont, det vete fåglarna.

En liten höstskog bifogas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar