onsdag 19 oktober 2011

Nu samlar jag. Eller svamlar.

För att inte tappa bort mina fynd kommer jag nu att samla saker om hypo här.Har ju tappat bort inloggningsuppgifterna till mina hemsidor... Sen behöver jag ej lägga ut detta medan jag svamlar, men vi får se hur jag gör. Gör jag det så observera att det är ett arbetsdokument!

Min idé den 19/19, apropå bloggaren på Dagens medicin, MR:

Vårt problem verkar egentligen vara att Sverige är så extremt vetenskapsstyrt att inga andra människor än de genomsnittliga får plats. :-( Och MR är en typisk VOF:are. Egen slutsats, tänker inte gå dit och läsa (ska försöka låta bli...), då blir det verkligen för mycket för mig med! Förutom hans blogg alltså.

Apropå VOF så blev jag besviken när jag fick veta att min (tidigare) idol, rymdfararen, är medlem. Fast värst är ju han, vars namn inte (heller) platsar i min blogg...

Klipp om läkarnas riktlinjer från Hypo2.info

"Sjöberg får frågor om vid vilket TSH han behandlar patienter med symtom på hypotyreos. Han svarar att han ibland tillåter sig att behandla patienter som inte når upp till den i Skåne övre TSH-gränsen på 3,7 men att han då tar en risk, eftersom riktlinjerna säger att man ska behandla först vid 3,7. Han måste då motivera varför han inte följer riktlinjerna och det finns en rädsla för att utlösa förmaksflimmer som i värsta fall skulle kunna leda till en stroke. Sjöberg berättar om en patient med ett TSH på 3,5 som han behandlade och som nu har fått ett nytt liv. Hon hade gått med sina symtom i tio års tid och blivit förtidspensionerad i unga år."

Fundering: Om en läkare ändå råkar se att man har t ex myxödem (som Hypotyreos faktiskt hette en gång; det finns nog skäl till det!), kanske har man till och med kunnat lura någon att göra en biopsi (vild fantasi!) men man har värden nästan inom referens, dock mycket konstiga ihop, vad gör han då? Vad kan han göra, vad törs han göra?

Enligt ett TV-program kan läkare bara stoppas om patienter utsätts för dödsfara. Ja, det gör vi ju om vi inte får behandling!

Vet ej hur länge det går se men här är texten bevarad:

"En läkare kan bara stoppas om den utsätter patienten för dödsfara. Det säger Socialstyrelsen efter att vi uppmärksammat att Stockholms oseriösa läkare fortsätter ta emot patienter trots att landstinget har sagt upp avtalen med deras mottagningar. Anmälningar på läkarna från patienter har fortsatt att komma in. Vi har träffat 16-åriga Mohsan, som anmält en av läkarna."

Måste vara nytt, för någon dödsfara har det då inte handlat om, såvitt jag vet, när det gäller människor som faktiskt blivit hjälpta av läkare som vågat - och faktiskt förstått - lite mer. Men kanske inte riktigt hållit sig inom vetenskapen. (fy fan vad jag är less på det ordet!)

BTW så är Socialstyrelsen ett av de största hoten mot Sveriges befolkning. Min åsikt!

Någonstans har jag dessutom bevis för att Sveriges "Vetenskap och beprövad erfarenhet" är förlegat. Det finns en annan skrivning inom EU som vi måste rätta oss efter nu. Letar, letar...

(Däckar, däckar, måste äta, sova...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar