lördag 10 april 2010

Filijokus

Såhär kan jag inte lämna bloggen, med mest en massa gnäll. Så nu lägger jag hit något kul till lördag kväll.

En av mina roligaste hobbies är att göra collage. Och då menar jag inte att det ska bli vackert utan att det ska vara roligt att klippa och klistra. Och det är det alltid. Det blir tyvärr av alltför sällan. Kanske på grund av brist på bordsyta att jobba på, trots en hel massa bord.

Jag jobbar också intensivt med att försöka göra mig av med sådant jag inte behöver eller vill ha kvar. Svårt! Men nyligen lyckades jag sortera bort en del papper, bland annat gamla teckningar och liknande. Det är så kul att titta på det jag gjort och försöka tolka. Och en hel del blev förstås kvar, till exempel detta collage. Det syns nog att det är gjort på 70-talet.

Jo... jag gnällde nyss om att jag inte förstår symboler. Men samtidigt tycker jag det är väldigt roligt att försöka tolka symboler i drömmar, på teckningar och liknande. Det här collaget är väldigt snabbt och enkelt gjort och ger väl inte så mycket att fundera över. Bortsett från en sak. Skon! Den förbryllar mig mycket! En jättestor sko så snyggt i nedre delen av bilden ger mig en känsla av att någon - vilket bör vara skaparen av collaget - "står stadigt på jorden", vilket jag kan lova att jag inte alls gjorde på den här tiden. Var det i stället en önskan om stabilitet kanske?

Vad är det mitt undermedvetna säger? Spännande att fundera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar