torsdag 8 april 2010

Förbaskade förkylning!

Vadå gnälla över en förkylning? Det är väl inte så farligt, i jämförelse med stroke och annat? Nädå, men jag har själv lite värre saker ”under förkylningen” som kan göra en sådan extra jobbig. Jag tål inte värme till exempel, varken inifrån eller utifrån. Det som redan är dåligt hos mig blir ännu mycket sämre av feber och höga temperaturer i luften.

Nu tror jag i alla fall jag har klarat den värsta natten. Hoppas! Det är kusligt att ha såhär lite kraft och väldigt tråkigt att inte kunna hälsa på gubben. Svårt att avgöra när vi båda (och alla omkring honom på Rehab) är så friska att vi kan träffas utan risk. Och jag måste bli riktigt frisk för att orka.

Hehe, vilket skämt att jag skulle vänta på att bli riktigt frisk! Fast jag brukar ju säga att jag har MS men jag är aldrig sjuk. Då syftar jag alltså just på förkylningar och liknande. Och det är faktiskt några år sen sist. Mitt immunsystem är starkt men virrigt, brukar jag säga. Men frisk? MS blir man inte direkt frisk från. Särskilt inte när man haft det i drygt 30 år och nervledningarna börjar bli ganska slitna.

Ja, så illa är det. Synnerligen olämplig kombination med en tant med MS och en gubbe med stroke! Som inte ens bor ihop. Om nu det är för- eller nackdel i sammanhanget. Samtidigt undrar jag… Det måste finnas någon mening med det här. Jag är övertygad om att det finns en mening med allt, även om man inte förstår den inom de närmaste tusen åren.

Jag tror även på under och healing och annat skumt, så jag har inte riktigt gett upp om att bli frisk. Bara jag hittar ”låsningen” så… Jag har förresten en snäll granne som gärna vill ha med mig på ”helandemöten” men det har känts för religiöst för min del. Min egen tro är inte så styrd av regler utan mer fri.

Just nu läser jag förresten (bland annat) ”Dödahavsrullarnas hemlighet”, en bok jag fick i födelsedagspresent av min gubbe, som jag hädanefter ska kalla H. H som i Han, Härlig, Hårfager med mera. I alla fall, boken är nog lite för krånglig för min lilla hjärna (för mycket gubbar med konstiga namn; brist på bakgrundskunskaper med mera) men mycket spännande. Smart av honom att komma på att köpa den!

Lilla hjärna? Jo, atrofi, som min hjärna säkert drabbats av, betyder enligt NE ” förtvining av kroppens vävnader eller organ, oftast ett sjukligt tillstånd som beror på infektion eller bristande näringstillförsel”. Eller MS.

Och här finns mer info om den (hjärnan) för den som vill fördjupa sig i min sjukdom: http://www.mssidan.se/ms-nyheter/ms-och-kognition

Ser du den röda tråden i texten? Är den verkligen röd? Finns det alls en tråd? Mina ”förresten” tyder i alla fall på att något i min hjärna har blivit påmind om något liknande. Eller något helt annat.

Aaaaatchooo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar