lördag 17 april 2010

Min stroke

Om vartannat som vanligt, glädje, ilska, sorg… Här är glädjen som jag skulle berätta om igår, men så kom ilska och annat emellan.

Det handlar förstås inte om min stroke utan boken av Jill Bolte Taylor. Den läste jag om för ett bra tag sedan – alltså långt innan H fick sin stroke - och lade den på min önskelista. Tycker det är så spännande med hjärnhalvorna och hur mycket bättre vi skulle må om vi kunde koppla bort den vänstra, åtminstone till en del, åtminstone någon stund då och då. Det kunde jag en period, när jag mediterade. Nu somnar jag direkt om jag försöker meditera. Tyvärr.

För en tid sedan - efter H:s stroke - kom en länk på min ms-mailinglista, till en artikel på som handlade om ms, men jag hoppade genast vidare på sidan, som hade mycket info om olika sjukdomar, och sökte på stroke. Där fann jag en tävling där man kunde vinna boken. Jag tävlade och vann!

Nog för att jag har böcker så det räcker och blir över och jag läser för lite, men det blir bra att ha på lager. Så länge jag har plats för något lager. Det är kris redan nu faktiskt. Och jag försöker städa bort och sluta köpa mer böcker, men det är svårt, mycket svårt.

Tänk så viktigt det är med ord, att få dem färdigskrivna eller att själv få skriva. Eller att lyssna på dem och själv prata, inte minst! Och kom ihåg att inget är självklart. Jag vet till exempel om flera personer som haft stroke och inte kan prata alls!

4 kommentarer:

  1. Såg att du också haft stroke
    Jag hade min stora 1997 fick sedan en till
    3 år senare.
    Ja,vi är många som delar den erfarenheten Är du helt återställd??

    Ha en bra kväll.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Nej, det är min gubbe (särbo) som haft en stroke och är på Rehab än. Jag kom just därifrån. Han ska hem den 10/5, rätt ok men enarmad. Tills vidare... ("Min stroke" är en bok)
    Du har haft två, hur mår du? Skriva går bra i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Jag må vara ute på nätet men allt går sakta
    men det går Hoppas din gubbe hittar vägen tillbaka.Nu lät ateisten nästan religös.
    Jag försöker blogga lite med men lagom som jag jublat färdigt för att jag fattat så har jag glömt hur jag gjorde
    Jag har en på aftonbbladet som heter tanten och livet
    googledokument heter den "tankar" Det kallas kärlek
    det var meningen att dae på google skulle vara på aftonbbladet men jag LYCKADES misslyckas.
    Mig i ett nötskal.

    SvaraRadera