måndag 26 april 2010

Hemgång och ny bok

Det är nu spikat: Hemgång om 2 veckor, för min H. Anpassningarna ska fixas på onsdag och han provar nog att bo hemma i helgen som kommer. Sen blir det förhoppningsvis träning på öppen Rehab, dit han i så fall får åka med sjukresor. Det är nämligen Landstingets, så då går det ej åka Färdtjänst. Att jag ska fortsätta gissa så mycket. Suck! Jag borde förresten berätta om min utredning när jag skulle försöka ta mig till en tandläkare, men jag spar med det...

Läkaren visade H idag röntgenbild på var skadan satt i hjärnan. Hu, så påtagligt! Djup skada, tror han sade att det var ett område på 2 x 2 cm! Men underligt nog tur att den var djup, för det är då det motoriska påverkas. Hade den varit ytlig hade skadan blivit mental. Jag tänker på den totalt förvirrade mannen som yrar omkring på Rehab. Inget som helst korttidsminne, men kroppen funkar hur bra som helst, till personalens, de anhörigas och övriga patienters förtvivlan. Och såklart är mannen förtvivlad. Han är inlåst och någon har tagit hans kläder och prylar och allt är fel!

Tack och lov ändå att det drabbade en arm på H, men såklart blir det mycket svårt ändå!

Jag? Är bara trött. Tråkigt men sant. Säkert en reaktion på vädret, för jag är känslig för väderomslag. Märkte att det tog i som bara den i markiserna i eftermiddag och då är det nog ett lågtryck och ett högtryck som möts. Det är nämligen då vindar uppstår, har jag lärt mig.

Mycket mer blir det inte här ikväll, men jag hoppas piggna till så jag orkar fortsätta läsa ”Min stroke” som kom idag. Jag kastade mig över den direkt, fast jag har flera andra böcker på gång. Det känns så spännande och intressant. Författaren har redan berättat att det var hennes brors psykiska sjukdom, schizofreni, som fick henne att börja forska om hjärnan. Ja, hon fick alltså inte bara stroke, hjärnan var hennes forskningsområde också.

Det påminner mig om Johan Cullberg, psykiatern som också blev påverkad av en psykiskt sjuk bror när han gjorde sitt yrkesval. Hans memoarer ” Mitt psykiatriska liv” ligger också här och väntar på läsning. Ja, där avslöjar jag lite av mina intresseområden, men det är bara en liten del. Mina bokhyllor innehåller väldigt blandad litteratur. Allt från Stephen King till... ja, vad ska jag dra till med nu då, som motsats? Fågelböcker kanske.

God natt! Sängen och ”Min stroke” väntar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar