fredag 30 april 2010

Hemma på prov

Imorgon åker H hem på prov. Permission kalls det visst. Måste kännas konstigt. Osäkert. Skönt. Ja, som vanligt måste jag förstås gissa i stället för att vänta tills han varit hemma en stund och ringa och intervjua honom! Eller låta honom ringa, så jag inte stressar honom. Men sanningen kommer fram, förr eller senare. Och förmodligen kommer den hit till bloggen också.

Om jag kommer dit – alltså hem till H – är en annan fråga. Den här helgen ska han i alla fall få vara ifred, utom för vissa släktingar då, och känna på livet som enarmad. Idag fick jag i alla fall en idé hur det skulle kunna gå till för mig att åka dit. Rullstolen kan jag ju inte ta med och den lilla inomhusrullatorn är lite för vinglig utomhus, men jag ska ju bara gå några få steg. Då får chauffören vara i närheten som en säkerhet. Han eller hon får också bära mina kryckor. För gå med rullator överallt i H:s lägenhet går inte. Särskilt inte när han också har rullator. Ett par steg med kryckor klarar jag hyfsat. Bara det inte är för varmt. Men idag köpte jag ännu fler typ ColdHot pack så nog ska jag kunna hålla mig någorlunda kyld i framtiden. Särskilt om jag till slut lyckas sy något som håller dem på plats på kroppen. Bra platser är runt nacken, nere i svanken och på handlederna. Nu ser jag framför mig en lång orm fylld med frysta ColdHot packs som slingrar sig runt min kropp. Skönt!

Själv har jag alltså varit ut på handlartripp idag. Det var första gången sedan i höstas jag tog färdtjänst bara för att handla. Mataffär har jag alldeles i närheten så jag behöver inte åka nånstans för att överleva. Men det är kul att besöka ett köpcentrum någon gång ibland. Handlat blev det, en del väl planerat, annat helt spontant, men inget onödigt. Inte direkt i alla fall.

Jaha, var det sista april? Ja, det är inget jag bryr mig om. Lukten av brandrök har jag känt och hört ett par puffar från små raketer, men regnet har nog gjort firandet rätt lugnt, skulle jag tro. Imorgon ska det visst bli snö, enligt SMHI. Inte gör det mig något, jag tar tacksamt emot fler svala, gråa dagar. Jag har ju lite annorlunda behov.

Och nu, 01.31, när jag är som piggast och hjärnan tänker hur bra som helst, då måste jag sova. Bör i alla fall. Det är inte skönt att bli alltför sen upp på morgonen heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar