fredag 23 april 2010

Övergiven?

Blogg varför har jag övergivit dig? Flera dagar utan ett ord! Ändå har det hänt saker och i huvudet bloggar jag hela tiden. Har haft en hel hög med tänkbara rubriker.

Till exempel ”Fummel och fula ord” men det var länge sen nu, nämligen när jag fick posten häromdagen. Fumlet finns hela tiden men det är som tur var inte så ofta ändå det resulterar i fula ord. Eller som då, när jag inte ens lyckades öppna ett kuvert och slet och rev i ilska, så räkningen till slut kom ut i flera delar. Det är intensivt och fullt allvar men varar bara ett ögonblick. Så det gör väl inte så mycket? Grannarna kan väl höra mina tjut ibland men det är då ingen som sagt något. Dom kanske tror att jag sjunger… Försöker alltså…

När jag sedan välte ut en kartong med vackra tyger, som jag vikt så fint, sade jag faktiskt inte ett pip. Jag lade bara snällt tillbaka dem igen, men inte i perfekt ordning, bara så locket gick stänga.

Mellan varven tänker jag på den som är enarmad. Bättre två fumliga händer än en som nästan inte vill vara med alls. H kan alltså greppa, efter mycket koncentration. Och sen sitter handen där, tills han böjer upp fingrarna med den andra handen. Så är det, tills vidare.

I onsdags var jag alltså på Rehab igen. Jag fick veta en hel del bra saker som hänt, till exempel att H haft ett bra samtal med kuratorn. Han verkade imponerad av att hon lyckades locka fram både det ena och det andra ur honom och snart konstaterade något som jag lidit av i alla år. Det jag har svårast för med H; att han inte anser sig själv vara värd något och allmänt är så stenhård mot sig själv. Och det upptäckte kuratorn snabbt! Hon fick honom också att berätta svåra saker som nästan bara jag fått höra förut. Det känns skönt för mig att veta. Jag är ju typ kurator jag med men lyckas inte bra med mina nära.

Nu, fredag morgon, har jag börjat planera för att H ska kunna komma hit en sväng i helgen! Någon hade frågat, kuratorn tror jag, eftersom min lägenhet redan är anpassad. Men H trodde inte riktigt på att två vingliga personer med varsin röd rullator skulle kunna samsas härinne. Men nu har jag idéer och planer!

Patientdatorn är någorlunda uppdaterad nu, så han törs kommunicera via mail. Jag inväntar svar på min inbjudan. På morgonen har han testat bassängträning för första gången och det blir intressant att höra hur det gått.

Själv ska jag ut och handla lite till - och förstås köra bort sopor. (Hur är det möjligt att producera så mycket sopor?) Hårtvätt tror jag behövs innan utgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar