tisdag 20 april 2010

Tisdagstankar

Jag är trött och tycker egentligen inte om att sitta här och prata (och ibland skrika) med Xpressen mitt i natten, men några ord ska ut!

H: Har kommit överens med sin sjukgymnast att nästa helg ska han åka hem på permission! Ett av mina frågetecken är att det inte kommer att hinna bli anpassat. Vissa saker kommer att vara farliga. Ett annat frågetecken är att någon tycker han kan gå även ute med sin lilla rullator. Det ska han inte! Då ska han ha den större, mycket stabilare rullatorn. Men jag har väl ingen talan. Ingen tillfrågar en särbo, som inte heller är på plats på dagarna och kan lägga sig i.

I morgon kväll provar jag i alla fall en gång till att åka på Rehab. På dagtid vågar jag inte. Luften är jättekall men skulle solen lysa in i fel slags fordon skulle jag i alla fall må dåligt. Den lyser väl lite lugnare på kvällen, efter klockan sex. Om den alls måste lysa. Och dåligt mår jag ändå, för det är ganska mycket diesel som ska andas in medan jag försöker ta mig in respektive ut ur bussarna. Fast det finns miljöbilar också, väldigt trevliga saker, som alltså dessutom har lite solskydd. Och för närvarande vet jag faktiskt inte vad som är värst, att backa utför en smal ramp eller att bli hängande på en ”kulle” som blir i infarten på de stora bussarna. På slutet har allt körande in och ut gått sämre. Ibland är jag helt enkelt för trött.

Mer om jag? Tja, jag har varit ut, kört bort lite sopor, postat ett födelsedagskort, handlat lite och pratat med några grannar. Luften var skön idag, trots kylan, för det blåste nästan ingenting. Jag såg en sädesärla! Det är ett vårtecken för oss.

Inne har jag gjort massor, men det blev bara värre här. Jag tycker om att påbörja projekt, får en väldig städ- och sorteringslust ibland, men orkar aldrig fullfölja. Ok, sällan då, det händer väl att det blir färdigt. Nu har jag hållit på någon vecka att försöka få fram AC:n som stått här bakom en bokhylla och nu är det i alla fall nära. Den tittar försynt fram bakom hyllan, men ska ju ända till köket. Där det ännu är ganska fullt. Och så har jag ett antal framdragna kartonger här, som helst ska kollas igenom lite innan jag ställer tillbaka dem. Och helst ska något slängas!

Halva livet ägnade jag åt att skaffa saker, samla saker, ärva saker, köpa saker. Andra halvan av livet går åt till att bli av med allt som är överflödigt, onödigt, tråkigt, halvtrasigt eller bara för mycket.

Nu ska jag snart sova på saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar